سیستم های تهویه مطبوع

سیستم های تهویه مطبوع، کاربرد بسیاری در جوامع امروزی دارند؛ به همین علت است که سیستم تهویه مطبوع، بسیار مهم و ضروری است و برای اینکه این سیستم ها بتوانند به درستی کار کنند و قدرت و توانایی بیشتری داشته باشند، نیازمند اجزا و قطعات مختلفی هستند. طرز کار این اجزا در نوع کیفیت و کار سیستم تهویه مطبوع نیز تاثیر بسیاری دارد. در این مقاله اجزای این سیستم ها را بررسی می کنیم.

 

اجزای سیستم های تهویه مطبوع

در سیستم های تهویه هوای مطبوع، منبع ها به دو دسته تقسیم می شوند:

 

  1. منبع های حرارت
  2. منبع های برودت

اجزای سیستم های تهویه مطبوع

  • منابع حرارت

منابع حرارتی با مصرف سوخت یا الکتریسیته حرارت تولید می ‌کنند و این منابع با توجه به نوع سیالی که در آن ها گرم می شود، به دو دسته تقسیم می شوند. اگر نوع سیالی که گرم می شود، مایع باشد به آن دیگ می گویند و در صورتی که منبع حرارتی وظیفه گرم کردن گاز را بر عهده داشته باشد، کوره نامیده می شود.

 

  • منابع برودت

در تمامی سیستم ‌های مکانیکی، ایجاد سرمایش فقط به وسیله برودت تبخیری امکان پذیر است؛ بنابراین منبع های برودت برای عمل سرمایشی سیستم های تهویه مطبوع، ضروری هستند. سرمایش در سیستم های تهویه مطبوع از طریق منابع برودت، در اثر بخار شدن ماده‌ ای به نام ماده مبرد که اصولا گازی شکل است ایجاد می‌ شود. هر چه سرعت تبخیر یک ماده بیشتر باشد، میزان سرمایش ایجاد شده توسط آن نیز بیشتر خواهد بود. چیلر ها نوعی منبع برودت شناخته می شوند که به دو نوع ضربه ای و چیلر جذبی تقسیم می شوند.

 

بخش توزیع

این بخش، شامل اجزایی است که وظیفه انتقال اثر گرمایشی و سرمایشی به محیط مورد نظر ما را بر عهده دارند. برخی از این اجزا شامل موارد زیر می شوند:

 

  1. هواکش ها
  2. پمپ ها
  3. فن ها
  4. لوله کشی ها
  5. کانال کشی ها

در ادامه به بررسی دقیق تر اجزا بخش توزیع سیستم های تهویه مطبوع می پردازیم.

 

  • هواکش ها

یکی از مهم ترین اجزا در سیستم های تهویه هوا مطبوع، هواکش ها هستند. هواکش ها در دو نوع هواکش های گریز از مرکز و هواکش های جریان محوری وجود دارند. اصولا وظیفه هواکش ها در سیستم های تهویه مطبوع، جا به جایی هوای گرم یا سرد عبوری از کویل‌ ها و  هوای تمیز شده توسط فیلتر ها است. 

 

  • پمپ ها 

پمپ ها وظیفه جا به جایی و به حرکت در آوردن سیال را بر عهده دارند. پمپ ‌هایی که سیال مایع را جا به جا کرده و به حرکت در می‌ آورند، از نوع پمپ‌ های حلزونی هستند و پمپ ‌هایی که سیال گاز را جا به جا کرده و به حرکت در می ‌آورند، فن یا باد زن نامیده می ‌شوند که در دو نوع جریان محوری و جریان عمودی بکار می‌ روند.

 

  • فن ها 

فن، دستگاهی است که از آن برای تولید جریان در داخل یک سیال که معمولا گازی مانند هوا است، استفاده می شود. فن ها با تیغه گردان، دارای طراحی و کاربرد های متفاوتی هستند. از بین کاربرد های فن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1. تهویه
  2. خارج کردن گرد و غبار از محیط های مختلف
  3. تامین هوای آتش
  4. خشک کردن
  5. استراخ کردن دود
  6. فن ها وظیفه کنترل شرایط هوایی و آسایش حرارتی افراد را دارند.
  7. در سیستم های خنک کنند خودرو و ماشین آلات نیز استفاده می شوند.

همچنین از انواع فن های موجود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1. فن های محوری
  2. فن های سانتریفوژ یا فن های شعاعی
  3. فن های جریان متقابل یا فن های مماسی

اجزای سیستم های تهویه مطبوع

بخش تحویل

در اجزای سیستم های تهویه مطبوع، بخش دیگری وجود دارد که به آن بخش تحویل می گوییم که این بخش شامل اجزا زیر می باشد:

 

  1. کویل ها
  2. دیفیوزر ها
  3. رادیاتور ها

در ادامه به بررسی دقیق تر این اجزا می پردازیم.

 

تبادل حرارت در سیستم های تهویه هوای مطبوع، توسط کویل ها انجام می شود که در واقع از لوله های مسی خمیده تشکیل شده اند. کویل ها را بر اساس عملکرد آن ها و نوع سیال موجود در آن ها دسته بندی می کنیم؛ بنابراین کویل ها بر اساس نوع عملکرد آن ها به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

 

  1. کویل های گرمایشی که به آن ها کویل آب گرم نیز گفته می شود.
  2. کویل های سرمایشی

همچنین کویل ها از نظر سیال موجود به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

 

  1. هوا به هوا
  2. آب به آب
  3. آب به هوا و یا بلعکس
  • رادیاتور ها 

رادیاتور‌، سیستمی گرمایشی است که با استفاده از آب داغ درون خود، موجب ایجاد گرما و گرم شدن هوا و کاهش رطوبت محیط مورد نظر می‌ شود. رادیاتور ها در واقع نوعی مبدل حرارتی در ساختمان ها هستند که حرارت را به کمک روش ‌های انتقال حرارت زیر در محیط مورد نظر و ساختمان پخش می کنند:

 

  1. روش هدایتی
  2. روش جا به جایی
  3. روش تششع یا تابش

رادیاتور ها انواع مختلفی دارند که در ادامه با انواع آن ها آشنا می شویم.

 

  1. رادیاتور های آلومینیومی
  2. رادیاتور های فولادی
  3. رادیاتور های پره ‌ای
  4. رادیاتور های پنلی
  5. رادیاتور های قرنیزی
  6. رادیاتور های شیشه ‌ای
  7. رادیاتور های دکوراتیو
  8. رادیاتور های حوله خشک ‌کن
  9. رادیاتور های برقی

رادیاتور

المان های کنترلی

المان های کنترلی، یکی دیگر از اجزای سیستم های تهویه مطبوع هستند. وظیفه کنترل و تنظیم کارکرد اجزای دستگاه های تهویه مطبوع بر عهده المان های کنترلی مانند مخزن های انبساط است.

 

  • مخزن انبساط

مخزن های انبساط، تغییر حجم سیال را کنترل می کنند و این قسمت فقط در سیستم های تمام آب وجود دارد. در سیستم‌ های تمام آب، چون مدار حرکت سیال بسته می‌ باشد با تغییر دمای سیال موجود در سیستم و تغییر حجم آن، به اتصالات سیستم و کل مدار فشار وارد می شود و ممکن است باعث ایجاد مشکل در سیستم مورد نظر شود. به همین علت است که در این سیستم ها از مخزن انبساط استفاده می شود که وظیفه آن کنترل تغییر حجم سیال است. مخزن های انبساط دو نوع هستند:

 

  1. مخزن های انبساط مدل پیستونی
  2. مخزن های انبساط مدل دیافراگمی

برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید با مشاوران ما در هیوا صنعت در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید