سیستم های تهویه مطبوع

می دانیم که سیستم های تهویه مطبوع وظیفه سرمایش، گرمایش و پاکیزه کردن هوا را دارند؛ بنابراین کاربرد بسیار زیادی دارند و یکی از مهم ترین سیستم ها در زندگی افراد و صنعت هستند. هر کدام از سیستم های تهویه مطبوع برای انجام وظیفه خود، به طور خاص و اصولی کار می کنند. آیا تا به حال برای شما این سوال پیش آمده است که سیستم های تهویه هوا چگونه کار می کنند؟ در این مقاله می توانید پاسخ سوال خود را پیدا کنید و روش کار و کاربرد های خاص سیستم های تهویه مطبوع را بررسی کنید.

 

انواع روش های تهویه مطبوع

برای تهویه مطبوع ساختمان ها و محیط های مختلف، به طور کلی سه روش وجود دارد:

  1. سیستم های تهویه مطبوعی که از طریق کانال کشی کار می کنند.
  2. سیستم های تهویه مطبوعی که از طریق لوله کشی کار می کنند.
  3. سیستم های تهویه مطبوعی که با ترکیبی از کانال کشی و لوله کشی کار می کنند.

در ادامه مطلب به بررسی نوع کار هر کدام از موارد بالا می پردازیم.

 

سیستم های تهویه مطبوع 

سیستم های تهویه مطبوع کانال کشی شده

سیستم های تهویه مطبوعی که از طریق کانال کشی کار می کنند به دو صورت وجود دارند:

 

  1. دو تکه
  2. یک تکه
  • دو تکه

در سیستم های دو تکه، کانال های ورودی وجود دارند که می توانند هوای تازه مورد نیاز محیط را تامین کنند. دو تکه بودن، به این معنی است که سیستم مورد نظر به وسیله لوله کشی به دستگاه های موجود در بام یا موتور خانه متصل می شود. این دستگاه ها ابعاد بزرگ تری نسبت به باقی سیستم ها دارند و عمل سرمایش و گرمایش هوا را انجام می دهند. این دستگاه ها رطوبت هوا را تنظیم کرده و عمل فیلتراسیون هوا را انجام می دهند و سپس هوا را به وسیله کانال کشی به تمام بخش های ساختمان و محیط های مورد نظر پخش خواهند کرد. از انواع این سیستم ها می توان به هواساز ها که دستگاه های به نسبت بزرگی هستند اشاره کرد.

 

  • یک تکه

در این دستگاه ها بر خلاف سیستم های دو تکه، لوله کشی بین سیستم تهویه مطبوع و باقی اجزا تولید کننده سرمایش و گرمایش، از بین می رود. به همین علت تمام اجزا تولید کننده سرمایش و گرمایش هوا، درون خود دستگاه تعبیه شده اند. از انواع این نوع سیستم ها می توان به دستگاه های زنت، ایرواشر ها و … اشاره کرد.

 

سیستم های تهویه مطبوع لوله کشی شده

  • تعریف

این سیستم ها از اجزا مختلفی مانند:

 

  1. لوله های آب سرد و گرم
  2. گاز فریون (مبرد)
  3. اواپراتور
  4. کویل 

تشکیل شده اند که در این نوع سیستم های تهویه مطبوع، عمل سرمایش و گرمایش به صورت زیر انجام می شوند.

 

  1. ابتدا اواپراتور ها که دستگاه های نصب شده در داخل ساختمان هستند، به وسیله لوله ها به سیستم های مورد نظر در موتور خانه یا خارج از ساختمان متصل می شوند.
  2. این لوله های متصل کننده می توانند متشکل از گاز فریون، آب سرد یا آب گرم باشند.
  3. اواپراتور ها از کویل ها ساخته می شوند و کویل ها به وسیله آب سرد یا مبرد درون خود، گرمای اطراف را جذب کرده و سرمایش محیط را فراهم می کنند.

سیستم های تهویه مطبوع 

  • معایب این سیستم ها و راه حل آن

در سیستم های تهویه مطبوع لوله کشی شده، کانال وجود ندارد و همانطور که می دانید، سیستم هایی که دارای کانال هستند، می توانند هوای تازه را وارد ساختمان کنند. به همین علت با سیستم های تهویه مطبوعی که با لوله کشی کار می کنند، نمی توان هوای تازه ساختمان و محیط مورد نظر را فراهم کرد. برای حل این مشکل بهتر است در فن کویل ها قبل از نصب کردن فن، ابتدا فیلتر را نصب کنید. از انواع این سیستم ها می توان به مینی چیلر، چیلر، بویلر و … اشاره نمود.

 

سیستم های تهویه مطبوع ترکیبی (لوله کشی و کانال کشی)

در برخی از موارد، سیستم های لوله کشی شده و یا کانال کشی شده، به تنهایی نمی توانند پاسخگوی نیاز های ساختمان و محیط مورد نظر باشند؛ به همین علت در این نوع ساختمان ها و محیط ها که نیاز به تمامی کاربرد های سیستم های تهویه مطبوع داریم، باید از ترکیب سیستم های لوله کشی شده و کانال کشی شده استفاده کنیم.

 

کاربرد هایی خاص از سیستم های تهویه مطبوع

سیستم های تهویه مطبوع و برودت، یک سری کاربرد های خاص و منحصر به فرد دارند که بهتر است آن ها را بدانید. این کاربرد ها برای سیستم هایی با اندازه و ظرفیت های متفاوت در مقیاس های کوچک و بزرگ هستند.

 

  1. رطوبت گیر ها 
  2. یخ ساز ها
  3. پیست های اسکی روی یخ
  4. آب سرد کن ها
  5. نمک زدایی کردن از آب دریا
  6. صنعت ساختمان سازی

در ادامه برای اطلاعات بیشتر، برخی از موارد بالا را بررسی خواهیم کرد.

 

پیست های اسکی روی یخ

برای انجام بازی هایی مانند اسکی روی یخ، نمی توان صبر کرد تا فصل سرد برسد و علاقه مندان می خواهند در تمام فصول سال بتوانند بازی مورد علاقه خود را انجام دهند. به همین علت، برخی از سیستم های تهویه مطبوع که به وسیله لوله های حمل کننده سیال سرد که درون ماسه یا خاک اره قرار می گیرند و باعث منجمد شدن آب می شوند، می توانند این موقعیت را فراهم سازند.

 

صنعت ساختمان سازی

در صنعت ساختمان سازی نیز از این سیستم ها برای انجام موارد زیر استفاده می شود.

 

  1. سرد کردن بتن در حجم بالا
  2. منجمد کردن خاک برای حفاری کردن
  3. دفع کردن گرما در بتن
  4. جلوگیری از انبساط و تنش در بتن ها

سیستم های تهویه مطبوع 

آب سرد کن ها

آب سرد کن ها دستگاه های کوچکی هستند که برای رفع نیاز آب آشامیدنی افراد به کار گرفته می شوند. آب شرب در این دستگاه ها خنک شده و نگه داری می شود.

 

نمک زدایی کردن از آب دریا

برای نمک زدایی کردن از آب دریا راه های بسیاری وجود دارد که یکی از این راه ها منجمد کردن آن است؛ به این صورت که هنگام انجماد آن، یخ، نسبتا بدون نمک است و پس از ذوب کردن آن، آب بدون نمک به دست می آید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید با مشاوران ما در هیوا صنعت در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید