قبل از خواندن این مقاله درباره انواع سیستم های برودتی به مقاله انواع سیستم‌ های برودتی ساختمان 1 و انواع سیستم‌ های برودتی ساختمان 1 مراجعه نمایید.

تعمیر و نگهداری چیلر های جذبی به صورت کلی:

در میان انواع سیستم های برودتی بعضي از چيلر هاي جذبي، مخصوصا چيلر هاي 5 تا 25 تن، از سيکل آمونياک-آب استفاده مي کنند که در آن آمونياک نقش مبرد را دارد و آب ماده جاذب است اما در اينجا بحث فقط به چيلر هاي با ظرفيت 100 تا 1600 تن محدود مي شود که از سيکل ليتيوم برومايد-آب استفاده مي کنند؛ در اين چيلر آب نقش مبرد را دارد و محلول ليتيوم برومايد جاذب است.

اثر تبريد با برقراري خال در اواپراتور ايجاد مي شود ميزان اين خال 2.0 تا 25.0 اينچ جيوه است؛ در اين فشار پايين، مايع مبرد آب، در دماي 35 تا 45 درجه فارنهايت به جوش مي آيد. گرماي لازم براي جوشش آب مبرد نيز از آبي که قرار است ســرد شــود، گرفته مي شود. برای برقراري خلا زياد در اواپراتور به منظور تداوم سيکل تبريد، آب بخار شده در اواپراتور توسط محلول ليـــتيوم برومايد موجود در بخش جذب کننده چيلر جذب مي شـود چون اضافه شدن اين آب، محلول ليتيوم برومايد را رقيق کرده و قدرت جذب آن را کاهـش مي دهد.

 

چیلر

 

محلول رقيق شده با پمپ به ژنراتور ارسال مي شود که در آنجا حرارت ديده و آب آن دوباره به جوش مي آيد و تبخير مي شود. حرارت لازم در ژنراتور، ممکن است توسط بخار يا آب داغ يا سوختن مستقيم گاز يا نفت حاصل شود. سپس محلول قوي لــيــتــيــوم برومايد که آب آن در ژنراتور جدا شده به قسمت جذب کننده بر مي گردد و بخار آن نيز به کندانسور مي رود تا پس از تقطير به اواپراتور برگردد.

 

نشت ناپذیری:

به دليل خلا زياد موجود در بخش جذب کننده خيلي مهم است که دستگاه کاملا نشت ناپذير باشد حتي يک نشت کوچک موجب ورود هوا يا ساير گاز هاي غير قابل تقطير به دستـگاه شده در نتيجه سيکل تبريد را مختل مي کند. واحد تخليه گاز، براي تخليه گاز و يا ساير گاز هاي غير قابل تقطير از دستگاه تعبيـه مي شود تا در صورت وجود نشت کم، چيلر بتواند به کار خود ادامه دهد واحد هاي تخليه گاز و روش هاي تخليه در چيلر ها متفاوتند و براي پي بردن به چگونگي کار بايد به دستورالـعـمـل خانه سازنده چيلر مراجعه نمود.

پمپ ها:

در میان انواع سیستم های برودتی پمپ چیلر ها براي گردش دادن محلول مبرد و ليتيوم برمايد در داخل چيلر به کار مـي روند؛ مدل هاي اوليه چيلرهاي جذبي داراي پمپ هاي نوع باز بودند و براي جلوگيري از نشت گاز هاي غير قابل تقطير از کاسه نمد هاي مکانيکي استفاده مي شود اين کاسه نمد ها بايد هر 2 سال عوض شوند. مدل هاي اخير چيلر هاي جذبي داراي پمپ بسته مي باشند ياتاقان ها و موتور ها و ساير اجزا بايد تقريبا هر 4 سال يک بار بازرسي شود.

شیرهای سرویس:

در میان انواع سیستم های برودتی شير هاي سرويس چیلر ها باید هر 2 يا 3 سال عوض شوند.

 

چیلر

وسایل ایمنی:

وسايل مختلف کنترل کننده مثل قطع دما-پايين و فلوسوئيچ هاي آب سرد و آب خنک کننده آب کندانسور بايد هر 6 ماه از نظر صحت کارکرد بازرسي شوند.

آزمایشات نشت:

در اين آزمايش بايد خلا چيلر با گاز نيتروژن شکسته شود و داخل آن با استفاده از ترکيب مبرد فريون 12 و نيتروژن تحت فشار قرار گيرد. در اين مورد هرگز نبايد از هوا استفاده شود؛ بررسي وجود و يا عدم نشت نــيــز به وسیله نشت ياب الکترونيکي بسيار دقيق انجام مي گيرد.

سایر موارد مربوط به نگهداری:

در تنظيم برنامه مربوط به ساير اجزاء دستگاه بايد به دستورالعـمل کارخانه سازنده توجه کرد که بر حسب طرح دستگاه ممکن است شامل موارد زير باشد:

  • محلول ليتيوم برمايد
  • اضافه کردن اکتان الکل
  • اجراي آزمايش نشت حين کا
  • بازرسي سيستم هاي آب بندي در پمپ هاي باز
  • روغن کاري موتور هاي کنترل ظرفيت
  • بازرسي و تميز کردن سر هاي افشاننده محلول
  • تجزيه و تحليل محلول ليتيوم برمايد در دوره هاي زماني معين

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید