رطوبت زن سری HEF-4

 

  • ظرفیت هوادهی (m3/hr 2000˜ ۱۰۰۰۰)
  • میزان رطوبت زنی (Kg/hr 6˜ ۳۰)

رطوبت زن

در زمستان به علت کاهش رطوبت نسبی هوا در اثر گرم کردن هوای خارج، عمل رطوبت زنی انجام می شود. مطالعه منحنی رطوبی نیز نشان می دهد که در زمستان مقدار رطوبت (بخار آب) در هوای خارج پائین و بنابراین اغلب به این فرآیند نیاز است. رطوبت زنی و رطوبت گیری باید با استفاده از سیستم کنترل رطوبت انجام شود. رطوبت زدن هوا به دو روش انجام می شود :

 

  1. پاشش آب با دمای بیش از دمای نقطه شبنم هوا از طریق افشانک ها به داخل هوا
  2. تزریق بخار از طریق شبکه بخار به داخل هوا

معمولا از روش دوم در تهویه مطبوع که همراه با سرد کردن هوا است، استفاده می شود. فرآیند رطوبت زنی به وسیله پاشش آب یک فرآیند بی دررو فرض می شود (انتالپی ثابت) و معمولا آن را سرمایش تبخیری می نامند. در این فرآیند هوای داخل دستگاه حرارت محسوس خود را به صورت گرمای نهان به بخار آب می دهد و سرد می شود.

 

رطوبت ساز

رطوبت ساز

 

مشخصات دستگاه رطوبت زن سری HEF-4

  • ظرفیت هوادهی (m3/hr 2000˜ ۱۰۰۰۰)
  • میزان رطوبت زنی (Kg/hr 6˜ ۳۰)

اجزاء اصلی دستگاه رطوبت زن سری HEF-4

  • جنس بدنه از ورق گالوانیزه یا Stainless Steel
  • مخزن قیر اندود شده ذخیره آب
  • فن محوری از نوع Direct Drive و پره های مقاوم از جنس پلی آمید
  • الکترو موتور تک فاز با درجه حفاظتی IP55 و کلاس F
  • پد سلولوزی HUMI-COOL
  • شیر شناور آب ورودی (Float Filling Valve)
  • الکترو پمپ تک فاز به همراه شیر تنظیم جریان
  • لوله کشی مدار آب داخل دستگاه از جنس PVC
  • درین و نازل های سرریز
  • Terminal Box ضد آب با درجه حفاظتی IP55
  • کلید قطع و وصل جهت فن و پمپ به صورت جداگانه (Isolating Switch)

 

دستگاه های رطوبت ساز و مهپاش ها دارای استفاده های متفاوت  و مختلفی در صنایع گوناگون می باشد.

از جمله :

صنعت پرورش قارچ های خوراکی :

در صنعت پرورش قارچ خوراکی و دارویی مخصوصا در پرورش قارچ دکمه ای و قارچ صدفی از دستگاه رطوبت ساز و مه پاش به طرز گسترده ای استفاده می شود. رطوبت نقش حیاطی در کشت قارچ خوراکی دارد و بدون یک رطوبت ساز خوب عملا پرورش قارچ خوراکی امکان پذیر نمی باشد. مهپاش های پروانه ای و دیسکی بیشتر از انواع دیگر رطوبت پاش ها در سالن های پرورش قارچ مورد استفاده قرار می گیرد و این دستگاه ها علاوه بر تامین رطوبت محیط، توان سم پاشی و هوادهی و حتی خنک سازی محیط پرورش قارچ را نیز دارا می باشند.

 

مرغداری ها و سالن های پرورش طیور :

مهپاش با تصفیه هوای داخل مرغداری و کاهش آلودگی ها امکان ابتلا و همه گیر شدن بیماری های مرغداری را به شدت کاهش می دهد و همچنین در فصل گرما با کمک فراوان به خنک سازی محیط با برطرف کردن استرس دمای ضریب تبدیل مرغداری ها را افزایش داده و تلفات را به شدت کاهش می دهد. همچنین مه پاش ها تنف پرنده را راحت تر نموده و جلوی خشکی ها را می گیرند و باعث کنترل گاز آمونیاک در اواخر دوره جوجه ریزی می گردند و در واقع یک مرغداری سنتی و یا صنعتی و یا سالن های پرورش سایر طیور از جمله کبک، بلدرچین و بوقلمون بدون یک رطوبت ساز خوب کامل نیست و وجود این وسیله در سالن های پرورش انواع نژادهای اردک و غاز صد در صد ضروری می باشد. در مرغداری ها معمولا مهپاش های نازلی و صد البته مه پاش های پروانه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه رطوبت زن

دستگاه رطوبت زن

 

سردخانه ها و انبار های نگهداری میوه و صیفی :

حتما شما هم انواع میوه های سردخانه ای و یا محصولات انباری مثل سیب را از بازار تهیه می فرمایید و صد درصد متوجه تفاوت های آن ها شده اید به عنوان مثال گاهی سیبی را مشاهده می فرمایید که چندین ماه در سردخانه بوده است ولی با خوردن و در دست گرفتن آن احساس می کنید همین چند روز پیش از درخت چیده شده است و یا گاها سیبی را مشاهده می کنید که فقط یک ماه در سردخانه بوده ولی پژمرده و کهنه به نظر می رسد. این مهم در مورد صیفی جات انباری مانند سیب زمینی و پیاز هم عینیت دارد. علت این امر استفاده و یا عدم استفاده از رطوبت ساز در سردخانه ها و انبار های میوه ها و صیفی جات می باشد. وقتی رطوبت نسبی محیط به واسطه استفاده از دستگاه های برودتی و سرمایشی کاهش یابد مطمئنا میوه جات رطوبت و آب خود را از دست داده و کهنه به نظر می رسند و آن تازگی و طراوت را نخواهند داشت. مه پاش و رطوبت پاش از مهمترین وسیله های برای حفظ تازگی محصولات در سردخانه ها می باشد. در بیشتر مواقع سردخانه ها از رطوبت ساز های پروانه ای و گاها از مه سازهای التراسونیک استفاده می نمایند.

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید